Intergas CV-ketel storing codes
De vakantie staat weer voor de deur, maar wat als uw CV-ketel een storing aangeeft? Wat wordt er bedoeld met de storingscode op uw CV-ketel? Er zijn verschillende codes, oorzaken, gevolgen en oplossingen. We laten u hier de meest voorkomende storingscodes bij Intergas ketels zien, we leggen uit wat ze betekenen en wat u zelf kunt doen om ze op te lossen.
Sommige storingscodes zijn makkelijk zelf te herstellen. Wanneer dit niet lukt kunt u natuurlijk ook altijd contact opnemen met onze service monteur door te bellen met 073-5944325.
Wanneer u een service abonnement heeft afgesloten, proberen we het probleem binnen 24 uur op te lossen. Kijk voor meer informatie op de pagina over onze service abonnementen.
Hoe herkent u een CV-ketel storing?
Het is handig om te weten waar je naar moet kijken om en storingscode te herkennen. Een Intergas cv-ketel geeft een storing aan indien het storingslampje (2) rood knippert. De bijbehorende storingscode is dan te vinden op het temperatuurdisplay (1) van de cv-ketel.
Storing code 1
Deze storing heeft te maken met de temperatuur in de CV-ketel. Er is sprake van een te hoge temperatuur als het rechter schermpje code 1 aangeeft. Hierdoor ontstaat er een te hoge druk in de ketel.
Wat kunt u doen?
- Ontlucht de CV-ketel boven op het toestel. Test het toestel daarna door de CV-ketel weer te starten. Komt storingscode 1 toch weer terug? Ontlucht dan ook de rest van de installatie.
- Controleer of alle radiatoren open zijn. Zo niet, zet dan alle radiatoren van de verwarmde ruimtes open.
Storing code 2
Deze storing is te herkennen aan een 2 in het linker schermpje. Deze storing heeft te maken met de aanvoersensor of de retoursensor.
Wat kunt u doen?
- Reset de CV-ketel
- Als de storing toch terugkomt, maak dan een afspraak.
Storing code 4
Hierbij ziet u een 4 in het linker schermpje. Er is sprake van een ontbrekend vlamsignaal. Hiervoor zijn verschillende mogelijke oorzaken.
- Het kan zijn dat er geen gastoevoer is. Controleer of de hoofdgaskraan en de gaskraan open staan. Staan deze open, maar de CV-ketel doet het nog niet? Check dan of er elders in huis wel gas is, bijvoorbeeld bij het gasfornuis.
- Een ander oorzaak van storing code 4 kan een weggevallen of te lage gasvoordruk. Het controleren van de gasvoordruk kan alleen gedaan worden door een van onze installatiemonteurs, omdat hier een speciale gasdrukmeter voor nodig is.
- Onder de CV-ketel vindt u een sifon. Wanneer hier te veel vuil in zit, kan deze verstopt raken. Dit is een veelvoorkomend probleem wanneer de CV-ketel langer dan 24 maanden geen onderhoud heeft gehad. We raden u aan contact met ons op te nemen, indien dit de oorzaak zal zijn van storing code 4.
- De CV-ketel geeft ook storing code 4 aan wanneer de ontsteekunit, ontsteekkabel of ontsteekafstand niet in orde is. Ook hierbij raden we u aan om contact met ons op te nemen.
- Ten slotte kunt u bij storing 4 de aarding controleren. Een CV-ketel heeft een geaarde stroomtoevoer nodig. Een idee is om de CV-ketel met een geaarde verlengkabel in een geaard stopcontact te pluggen.
In het kort: Wat kunt u doen?
- Reset de CV-ketel.
- Er zit een sticker op de CV-ketel waarop u kunt zien wanneer de CV-ketel voor het laatst zijn onderhoudsbeurt heeft gehad. Neem contact met ons op als dit meer dan 12 maanden geleden is.
- Controleer of de gaskraan onder de CV-ketel en bij de gasmeter openstaan.
- Probeer de CV-ketel met een geaarde verlengkabel in een ander geaard stopcontact te pluggen.
- Check of er op andere plekken in huis wel sprake is van gas, bijvoorbeeld bij het gasfornuis. Mocht het zo zijn dat het gasfornuis wel aan gaat, reset de CV-ketel dan meerdere malen om de lucht uit de leiding de halen.
Blijf storingscode 4 toch aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur.
Storing code 5
Er is sprake van een slecht vlamsignaal, wanneer u op het linker schermpje een 5 ziet staan. Ook bij storingscode 5 zijn er verschillende oorzaken mogelijk.
- Het kan zijn dan de condens van de CV-ketel niet goed afgevoerd kan worden. Een vervuilde sifon kan hiervan de oorzaak zijn. Dit kunt u zelf nagaan door te controleren of het water in de sifon er helder uitziet. Is het water in de sifon vertroebeld, dan kan dit de oorzaak zijn van storing 5.
- Een ander oorzaak van storing 5 kan een weggevallen of te lage gasvoordruk Het controleren van de gasvoordruk kan alleen gedaan worden door een van onze installatiemonteurs, omdat hier een speciale gasdrukmeten voor nodig is.
- De CV-ketel geeft ook storing 5 aan wanneer de ontsteekunit of ontsteekkabel niet in orde is. Ook hierbij raden we u aan om contact met ons op te nemen.
- Het is van belang dat er een goede verhouding is tussen gas en lucht. Wanneer het gas blok verkeerd is afgesteld, zal er geen goede verhouding tussen gas en lucht zijn. Hierdoor zal de verbranding niet opgestart kunnen worden.
- Ook kan de luchttoevoer en/of de rookgasafvoer de oorzaak zijn. Er is niet genoeg zuurstof wanneer de luchttoevoer niet goed is. Daarnaast zorgt een geblokkeerde of verstopte rookgasafvoer voor recirculatie van rookgassen, waardoor er een tekort is aan zuurstof.
- Ten slotte kunt u bij storing 5 de aarding controleren. Een CV-ketel heeft een geaarde stroomtoevoer nodig. Een idee is om de cv-ketel met een geaarde verlengkabel in een geaard stopcontact te pluggen.
In het kort: Wat kunt u doen?
- Reset de CV-ketel.
- Er zit een sticker op de CV-ketel waarop u kunt zien wanneer de installatie voor het laatst zijn onderhoudsbeurt heeft gehad. Neem contact met ons op als dit meer dan 12 maanden geleden is.
- Probeer de CV-ketel met een geaarde verlengkabel in een ander geaard stopcontact te pluggen.
- Check, wanneer dit mogelijk is, rookgas aan de buiten zijde. Is deze compleet vrij van obstakels?
Blijf storingscode 5 toch aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur.
Storing 10 / 11 / 12 / 13 of 14
Van de hierboven genoemde storingscodes, komt 11 het meest voor. Storingscodes 10 / 11 / 12 / 13 of 14 hebben vaak te maken met een aanvoersensor. Ook bij deze storingscodes zijn er verschillende oorzaken mogelijk.
- Er kan iets mis zijn met de stromingsschakelaar, waardoor het water niet verwarmd wordt. Reinigen of vervangen van de schakelaar kan de storing verhelpen.
- De CV-ketel dient zo min mogelijk lucht te bevatten. Ontlucht de cv-ketel boven op het toestel. Test het toestel daarna door de CV-ketel weer te starten. Komt de storingscode toch weer terug? Ontlucht dan ook de rest van de installatie.
- Ten slotte kan het zijn dat er een breuk in de bedrading van de sensor zit, waardoor er geen metingen gedaan kunnen worden. Het gevolg hiervan een de storingscode.
In het kort: Wat kunt u doen?
- Reset de CV-ketel.
- Ontlucht de CV-installatie.
- Check de uitstoomtemperatuur van het warme water. Dit kunt u doen middels het linker knopje (tap/cv toets). Is de waarde ingesteld op 65 graden, verlaag deze dan naar 60 graden. Dit is een veelvoorkomende oorzaak van storingscode 11.
- Controleer of alle radiatorkranen open staan.
Blijf storingscode 10 / 11 / 12 / 13 of 14 toch aanhouden? Maak dan een afspraak met een monteur.
Storing 6 / 8 / 27 / 29 / 30
Bij deze storingscodes kunt u helaas niet zelf proberen het probleem op te lossen. Maak bij deze storingscodes een afspraak met onze monteur.
Heeft u een CV-ketel storing maar geen Intergas ketel? Of lukt het niet de storing op te lossen met deze oplossingen? Lees dan verder in ons blog ‘Storing aan uw CV-ketel? Dit kunt u zelf doen!‘ voor verdere tips.
Storingen voorkomen door onderhoudscontract
Een storing aan uw CV-ketel is erg vervelend, helemaal als het even duurt voordat deze wordt opgelost. Door een onderhoudscontract bij ons af te sluiten komt er jaarlijks een specialist langs om het toestel te controleren en onderhouden waardoor storingen kunnen worden voorkomen.
TSI Totaalservice in regio Schijndel
TSI totaalservice is gevestigd in Schijndel en we zijn werkzaam in de gehele regio. Wij leveren onze service in een regio van +/- 15 km (Sint-Oedenrode, Sint-Michielsgestel, Boxtel, Veghel, Nijnsel, Vught, etc.). Wij zijn een klein bedrijf maar groots in het juiste onderhoud van uw cv-installatie. Dus heeft u een vraag of denkt u dat u cv-installatie wel een check up kan gebruiken. Bel ons en plan een afspraak!